Zulu

Zulu

زولو در زبان ترکی به معنی مشتاق و آرزو مند است. زولو گئتمک در زبان ترکی یعنی آرزوی چیزی را در دل داشتن، مشتاق چیزی بودن.
Zulu

Zulu

زولو در زبان ترکی به معنی مشتاق و آرزو مند است. زولو گئتمک در زبان ترکی یعنی آرزوی چیزی را در دل داشتن، مشتاق چیزی بودن.

. دانلود پاورپوینت کارمند صالح


پاورپوینت کارمند صالح

پاورپوینت کارمند صالح

دانلود پاورپوینت کارمند صالح

پاورپوینت کارمند صالح
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 1506 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 73

پاورپوینت کارمند صالح

شامل 73 اسلاید درقالب پاورپوینت و قابل ویرایش

فهرست برخی از مطالب:

ضرورت بحث

اسلامی بودن نظام

در منظر آزمایش بودن نظام

ویژگیهای لازم برای گزینش کارمندان و کارگزاران

ویژگیهای لازم برای گزینش کارمندان و کارگزاران(2)

ویژگیهای لازم برای گزینش کارمندان و کارگزاران(3)

ویژگیهای لازم برای گزینش کارمندان و کارگزاران(4)

ویژگیهای لازم برای گزینش کارمندان و کارگزاران(5)

ویژگیهای لازم برای گزینش کارمندان و کارگزاران(6)

ویژگیهای لازم برای گزینش کارمندان و کارگزاران(7)

ویژگیهای لازم برای گزینش کارمندان و کارگزاران(8)

و... .

 

بخشی از متن فایل پاورپوینت:

ضرورت بحث

  • امروزه بر همگان روشن است که سعادت هر جامعه، در مرحله نخست، در گرو داشتن قانون مناسب است؛ قانونی که با نیازها و ساختمان روح و جسم انسان همخوان باشد و کمتر بتوان از آن سوء استفاده کرد. همچنین لازم است جنبه عملی آن هم روشن باشد.
  • بی‏گمان، قانون، پیش از اجرا فقط کلمات و واژگانی بیش نیست که بر صفحه کاغذ نقش می‏بندد و کاربردی ندارد. آنچه که به قانون جان می‏دهد و روح می‏بخشد، اجرای آن است.
  • بی‏شک اجرای عادلانه و بدون تبعیض قانون، نیازمند کارمندان و کارگزارانی صالح و شایسته است، ولی به دلایلی که به شرح آن می‏پردازیم، این موضوع حساسیت ویژه‏ای می‏یابد.

دانلود پاورپوینت کارمند صالح

دانلود پاورپوینت کارمندیابی منابع انسانی؛ روابط کارکنان و مذاکرات جمعی

پاورپوینت کارمندیابی منابع انسانی؛ روابط کارکنان و مذاکرات جمعی

دانلود پاورپوینت با موضوع کارمندیابی منابع انسانی؛ روابط کارکنان و مذاکرات جمعی، در قالب pptx و در 28 اسلاید، قابل ویرایش، شامل تعاریف کارمندیابی، مهم ترین گزینه های مورد توجه در بررسی کارمندیابی و غربال، فلسفه و پیام کارمندیابی، گستره تلاش برای کارمندیابی، روشهای کارمندیابی، کارمندیابی از طریق آگهی، نکات مهم در استفاده از روش آگهی، کارمندیابی از

دانلود پاورپوینت کارمندیابی منابع انسانی؛ روابط کارکنان و مذاکرات جمعی

پاورپوینت کارمندیابی منابع انسانی روابط کارکنان و مذاکرات جمعی
کارمندیابی منابع انسانی روابط کارکنان و مذاکرات جمعی
تعاریف کارمندیابی
فلسفه و پیام کارمندیابی
روشهای کارمندیابی
فرایند کارمندیابی
مفهوم روابط صنعتی و روابط کارکنان 
رویکردهای روابط کار
مؤلفه های مهم در روابط کارکنان
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل pptx
حجم فایل 700 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28

دانلود پاورپوینت با موضوع کارمندیابی منابع انسانی؛ روابط کارکنان و مذاکرات جمعی، در قالب pptx و در 28 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

 

بخش اول: کارمندیابی منابع انسانی  

تعاریف کارمندیابی

مهم ترین گزینه های مورد توجه در بررسی کارمندیابی و غربال

فلسفه و پیام کارمندیابی

گستره تلاش برای کارمندیابی

روشهای کارمندیابی

کارمندیابی از طریق آگهی

نکات مهم در استفاده از روش آگهی

کارمندیابی از طریق مراجعه مستقیم

مؤسسات کاریابی

فرایند کارمندیابی

 

بخش دوم: روابط کارکنان و مذاکرات جمعی 

مفهوم روابط صنعتی و روابط کارکنان

وره تقویت اتحادیه ها: قانون ناریس _ لاگاردیا (1932)و قانون روابط ملی کار (1935)

دوره تجدید نظر در فرایند تقویت اتحادیه ها و تصویب مقررات: قانون تفت - هارلی

رویکردهای روابط کار

مفروضات نگرش وحدت گرا

دلایل تأکید مدیریت بر نگرش وحدت گرا

مفروضات نگرش کثرت گرا

نظر فاکس در مقوله نگرش کثرت گرا

مفروضات نگرش مارکسیستی

تعدای از مؤلفه های مهم در روابط کارکنان

 

قسمتی از متن:

رویکردهای روابط کار:

گرش یکپارچه یا وحدت گرا: که بر سازمان به منزله یک گروه همگام (منسجم) و یکپارچه تأکید می کند و با هدف مشترکی مشخص شده است.

نگرش کثرت گرا: که به سازمان به مثابه آمیزه ای از گروههای متجانس مجزا تأکید می کند. یک حکومت دموکراتیک کوچک از گروههای بخشی با علایق متفاوت که در فراسوی حکومت می کوشد برخی از انواع تعادل پویا را حفظ کند.

نگرش مارکسیستی: که به سازمان به منزله مقیاس کوچک و نسخه بدلی از جامعه تأکید می کند که در آن (جامعه) زندگی می کند.

 

توضیحات:

این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع "  کارمندیابی منابع انسانی؛ روابط کارکنان و مذاکرات جمعی " می باشد که در حجم 28 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی (کنفرانس- سمینار) مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن کلیه علائم و اصول نگارشی رعایت شده و قالب آن را نیز می توان به دلخواه تغییر داد.

دانلود پاورپوینت کارمندیابی منابع انسانی؛ روابط کارکنان و مذاکرات جمعی

دانلود فایل پاورپوینت برنامه ریزی نیروی انسانی (کارمند یابی و انتخاب)


دانلود فایل پاورپوینت برنامه ریزی نیروی انسانی (کارمند یابی و انتخاب)

دانلود فایل پاورپوینت برنامه ریزی نیروی انسانی ((کارمند یابی و انتخاب دانلود فایل پاورپوینت برنامه ریزی نیروی انسانی ((کارمند یابی و انتخاب

دانلود دانلود فایل پاورپوینت برنامه ریزی نیروی انسانی (کارمند یابی و انتخاب)

دانلود فایل پاورپوینت برنامه ریزی نیروی انسانی کارمند یابی و انتخاب
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 544 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 32

دانلود فایل پاورپوینت برنامه ریزی نیروی انسانی  ((کارمند یابی و انتخاب )

قسمتی از متن..............

•مقدمه

•نظر به اینکه توانمندی افرادی که در هر قسمت سازمان مشغول به کار می شوند از اهمیت بسیاری در جهت پیشبرد اهداف سازمان برخوردار است و عدم توانایی افراد در انجام صحیح وظایف محوله نه تنها اثر مثبتی برای سازمان نخواهد داشت بلکه در درازمدت نتایج منفی داشته و جبران خسارت وارده وقت و هزینه گزاف تری نسبت به هزینه های مربوط به برنامه ریزی نیروی انسانی و جذب و انتخاب افراد شایسته به همراه خواهد داشت، لذا ضروری است برنامه ریزی نیروی انسانی جزو اصلی ترین برنامه های سازمان مورد تاکید و پی گیری قرار گیرد. 

•فرایند برنامه ریزی نیروی انسانی

•برنامه ریزی نیروی انسانی فرایندی است که به وسیله آن سازمان معین می کند که برای نیل به اهداف خود به چه تعداد کارمند، با چه تخصص و مهارتهایی، برای چه مشاغلی و در چه زمانی نیاز دارد که به وسیله آن نخست کم و کیف نیازهای سازمان به نیروی انسانی تجزیه و تحلیل می شود و سپس با اتخاذ سیاستها و رویه های مناسب و با طراحی سیستمها و مکانیسمهایی، این نیازها رفع می شود. می توان نتیجه گرفت برنامه ریزی نیروی انسانی فرایندی است که به وسیله آن ورود افراد به سازمان، حرکت و گردش آنها در داخل سازمان و خروج آنها از سازمان، پیش بینی و برای آن به گونه ای برنامه ریزی می شود که هر گاه، در هر جای سازمان، پستی خالی شد، مسئولان سازمان غافلگیر نشوند و همیشه نیروهای شایسته ای برای تصدی آن پست آماده داشته باشند. 

دانلود دانلود فایل پاورپوینت برنامه ریزی نیروی انسانی (کارمند یابی و انتخاب)

پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تالیف گری دسلر


پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تالیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع برنامه ریزی نیروی انسانی و کارمندیابی

دانلود پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع برنامه ریزی نیروی انسانی و کارمند یابی، در قالب pptx و در 27 اسلاید، قابل ویرایش، شامل تعریف تجزیه و تحلیل شغل، روش های جمع آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل شغل، دفترچه فعالیت های روزانه، روش های دیگر تجزیه و تحلیل شغل، پرسش نامه تجزیه و تحلیل پ

دانلود پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تالیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع برنامه ریزی نیروی انسانی و کارمندیابی

پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تالیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع برنامه ریزی نیروی انسانی و کارمند یابی
پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تالیف گری دسلر 
پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی پارسائیان و اعرابی 
پاورپوینت برنامه ریزی نیروی انسانی و کارمند یابی
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل pptx
حجم فایل 673 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

دانلود پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع برنامه ریزی نیروی انسانی و کارمندیابی، در قالب  pptx و در 27 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

 

تعریف تجزیه و تحلیل شغل

روش های جمع آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل شغل

دفترچه فعالیت های روزانه

روش های دیگر تجزیه و تحلیل شغل

پرسش نامه تجزیه و تحلیل پست (مقام ، سمت)

نوشتن شرح شغل

نوشتن ویژگی های شغل (شرایط احراز شغل)

تجزیه و تحلیل شغل در دنیای ”بدون شغل“

آینده شرح شغل

کارمند یابی و فر ایند انتخاب

برنامه ریزی و پیش بینی نیروی انسانی

پیش بینی تقاضای نیروی کار

پیش بینی عرضه نیرو ی کار از منابع داخلی سازمان

منابع داخلی نیروی کار

پیش بینی عرضه نیروی کار از منابع خارج از سازمان

کارمند یابی ( شناسائی داوطلبان واجد شرایط)

سازمان های کاریاب به عنوان یک منبع تامین نیروی کار

کارگران موقت

سازمان های تامین کننده مدیران اجرائی به عنوان منبع تامین کننده نیروی انسانی

دانشگاه ها به عنوان منابع تامین نیروی کار

استخدام به هنگام تحصیل( گرفتن کمک هزینه تحصیلی)

معرف ها و مراجعه شخصی ، به عنوان منابع تامین کننده نیروی کار

جذب نیرو از طریق شبکه اینترنت

استخدام نیروی کار ناهمگون

تدوین و استفاده از فرم درخواست کار

فرصت برابر و فرم درخواست کار

 

توضیحات:

کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر محمد اعرابی، از جمله منابع مهم درس مدیریت منابع انسانی در مقطع کارشناسی و درس مدیریت منابع انسانی پیشرفته در مقطع کارشناسی ارشد رشته های مجموعه مدیریت می باشد. این فایل شامل پاورپوینت فصل دوم این کتاب با موضوع برنامه ریزی نیروی انسانی و کارمند یابی می باشد که در حجم 27 اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.

 

دانلود پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تالیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع برنامه ریزی نیروی انسانی و کارمندیابی

دانلود دانلود تحقیق مدیریت در حقوق و دستمزد کارمندان


دانلود تحقیق مدیریت در حقوق و دستمزد کارمندان

به کارکنان به جبران کاری که در سازمان انجام می دهند، حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود اما علاوه بر جبران زحمات و وقت و نیرویی که کارکنان در جهت و به خاطر نیل به اهداف سازمان صرف می کنند، پرداخت باید جنبه انگیزشی نیز داشته باشد یعنی باید برای پرداخت، سیستمی طراحی گردد که کارکنان را به عملکرد مؤثر تشویق کند و محرکی برای سخت کوشی و بکارگیری تمام توانایی ب

دانلود دانلود تحقیق مدیریت در حقوق و دستمزد کارمندان

مدیریت حقوق
دستمزد کارمندان
ویژگی های سیستم حقوق و دستمزد
طراحی سیستم حقوق و دستمزد
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 18 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

مدیریت حقوق و دستمزد

به کارکنان به جبران کاری که در سازمان انجام می دهند، حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود. اما علاوه بر جبران زحمات و وقت و نیرویی که کارکنان در جهت و به خاطر نیل به اهداف سازمان صرف می کنند، پرداخت باید جنبه انگیزشی نیز داشته باشد یعنی باید برای پرداخت، سیستمی طراحی گردد که کارکنان را به عملکرد مؤثر تشویق کند و محرکی برای سخت کوشی و بکارگیری تمام توانایی بالقوه آنها باشد.

امروزه این نظریه در رواشناسی مطرح است که از میان نیازها متعدد و متنوع انسان، تنها معدودی را می توان مستقیماً با پول ارضا نمود و انگیزه های غیرمادی بسیاری چون میل به کسب موفقیت و قدرت و میل به کمال و خودیابی در اعمال و رفتار انسان تأثیر می‌گذارد. با وجود این، جای هیچ شک و تردیدی نیست که هنوز پول از جمله مهمترین انگیزه هاست و اگرچه کارکنان سازمان علاوه بر حقوق یا دستمزد، پاداش و مزایای غیرنقدی بسیاری دریافت می دارند، پرداخت های نقدی هنوز از اهمیت زیادی برخوردار است و نقش به سزایی در جذب و حفظ نیروها دارد.

قبل از ادامه بحث باید به این نکته اشاره نمود که میان حقوق و دستمزد، تفاوت هایی وجود دارد. منظور از دستمزد، پرداختی است که مبنای محاسبه ان ساعت است و منظور از حقوق پرداخت هایی است که ماهانه صورت
می پذیرد. دستمزد، متداول ترین شیوه پرداخت به کارگران و حقوق، متداول ترین شیوه پرداخت به کارمندان است.

ویژگی های سیستم حقوق و دستمزد

تعیین میزان حقوق یا دستمزدی که سازمان باید به کارکنان خود بپردازد یکی از مهمترین جنبه های مدیریت انسانی است؛ زیرا اولاً، سیستم پاداش (که حقوق و دستمزد، جزئی از آن را تشکیل می دهد) تأثیر به سزایی در جذب و رضایت کارکنان و ایجاد انگیزه در آنان دارد و ثانیاً، پرداخت به کارکنان از سنگینترین هزینه هایی است که هر سازمانی باید برای پیشبرد و عملی کردن اهداف خود متحمل شود. بنابراین، سیستم حقوق و دستمزدی که به دقت طراحی شده و اجرای آن بر اساس سیاست ها و خط مشی های صحیح باشد، در سلامت اقتصادی سازمان و همچنین بکارگیری درست و مؤثر نیروهای موجود در سازمان، نقش مهمی خواهد داشت.

به طور کلی، سیستم حقوق و دستمزد باید به گونه ای طراحی شود که از این ویژگی ها برخوردار باشد:

  • — برای امرار معاش کافی باشد و بتواند نیازهای اولیه کارکنان به خوراک، پوشاک، مسکن و ایمنی را برآورده سازد.
  • — ایجاد انگیزه نماید و باعث تشویق کارکنان به عملکرد بهتر شود.
  • — اقتصادی و مؤثر باشد. یعنی اولاً، با توان مالی سازمان و ثانیاً، با توانیی ها و مهارت‌های کارکنان متناسب باشد، طوری که در مقابل حقوق و دستمزدی که پرداخت می شود، حداکثر بازدهی به دست آید.
  • — سازمان را قادر سازد با سازمان های دیگر رقابت کند. یعنی سیستم حقوق و دستمزد در مقایسه با سیستم حقوق و دستمزد سازمان های مشابه، بهتر یا حداقل دارای همان جذابیت ها باشد. طبیعی است که این امر، در جذب و حفظ نیروها مؤثر است.
  • — منطقی باشد و کارکنان منطقی بودن آن را بپذیرند.
  • — منصفانه و عادلانه باشد. یعنی اولاً، حقوق یا دستمزد متناسب با تخصص، مهارت، تجربه و سابقه کار افراد تعیین شود و ثانیاً، ضوابط و شرایط برای اعطای آنها یکسان باشد. بدیهی است عادلانه بودن سیستم حقوق و دستمزد در مقبولیت و پذیرش آن و همچنین در ایجاد رضایت شغلی مؤثر است.


طراحی سیستم حقوق و دستمزد به عهده کیست؟

طراحی سیستم حقوق و دستمزد و وضع سیاست های مربوط به آن معمولاً به وسیله کارشناسان اداره امور کارکنان و با همکاری مدیران اجرایی در سازمان، انجام می گیرد.

مسئولیت های سرپرستان و مدیران اجرایی در طراحی سیستم پرداخت حقوق و مزایا به این شرح است:

  • — حقوق و دستمزد که به کارکنان پرداخت می شود برای جبران وظایف و مسئولیت‌‌هایی است که آنها در مشاغل خویش به عهده دارند. از این رو مدیران اجرایی باید به مطالعه و بررسی دقیق شرح شغل اطمینان یابند که شرح شغل، شرح صحیح وظایف و مسئولیت هایی است که در واقع به عهده افراد گذارده می شود.
  • — سرپرستان و مدیران اجرایی باید هر گونه تغییری در وظایف و مسئولیت ها را بلافاصله گزارش نمایند تا شرح شغل به روز باشد.
  • — باید نتایج حاصل از ارزشیابی مشاغل را مطالعه و درستی آن را تأیید نمایند.
  • — اگر به نظر مدیران و سرپرستان، پرداخت به شغل به خصوصی متناسب با وظایف و مسئولیت های آن نیست، باید پیشنهاد افزایش حقوق بنمایند.
  • — آثار ناشی از اجرای طرح ها و پرداخت های تشویقی را در عملکرد کارکنان گزارش کنند.
  • — نیاز به اضافه کاری را گزارش و نرخ عادلانه ای برای آن پیشنهاد نمایند. دقت داشته باشند که توزیع اضافه کاری میان کارکنان منصفانه باشد.
  • — مانع سوء استفاده از مزایایی شوند که به کارکنان اعطا گردیده است. به طور مثال، گزارش نمایند که آیا واقعاً کارمند نیاز به مرخصی استعلاحی داشته است یا خیر.
  • — نقاط ضعف و قوت سیستم پرداخت را به مسولان مربوط گزراش کنند.
  • — ویژگی های سیستم پرداخت را برای کارکنان توضیح و به سئوالات آنها پاسخ دهند و مشکلات کارکنان را به اطلاع مسئولان برسانند.
  • — دقت داشته باشند که پرداخت در سازمان با قوانین و مقررات دولیت تضاد نباشد.

مراحل مختلف طراحی سیستم حقوق و دستمزد

1- تجزیه و تحلیل شغل

گفته شد که تجزیه و تحلیل شغل فرایندی است که به وسیله آن ماهیت و ویژگی های هر یک از مشاغل در سازمان مورد بررسی قرار گرفته، اطلاعات کافی درباره آن جمع آوری و گزارش می شود. به وسیله تجزیه و تحلیل شغل معلوم می شود یک شغل شامل چه وظایفی است و برای انجام شایسته ان چه مهارت ها، دانش و توانایی هایی لازم است.با چنین تعریفی، بدیهی است که فرایند تحقیق حقوق و دستمزد باید به تجزیه و تحلیل شغل آغاز شود.

2- شرح شغل

شرح شغل، ماهیت و ویژگی های شغلی را که می خواهیم برای آن پرداخت مناسبی تعیین کنیم آشکار می سازد.

3- ارزشیابی شغل

ضعیف بودن روحیه کارکنان، مشاجره و بحث در محیط کار، خرابکاری، اعتصاب و ترک سازمان می تواند علائمی از نارضایتی کارکنان از حقوق یا دستمزد باشد.

تعیین ارزش مشاغل و تعیین حقوق یا دستمزی متناسب با آن، گامی برای رفع این مشکل است.

منظور از ارزشیابی شغل، فرایندی است که به وسیله آن ارزش و اهمیت نسبی مشاغل مختلف در سازمان تعیین می گردد تا پرداخت به هر شغل، با ارزش آن شغل برای سازمان متناسب باشد. تعیین ارزش نسبی مشاغل و بر آن اساس، تعیین حقوق یا دستمزدی که باید به هر شغلی تعلق گیرد، دارای مزایایی است:

  • — منطقی است که بیشترین پرداخت ها به باارزش ترین مشاغل، یعنی مشاغلی که بیشترین سهم را در نیل به اهداف سازمان دارند، تعلق گیرد. این امر باعث پذیرش سیستم پرداخت از سوی کارکنان می وشد.
  • — کارکنان احساس می کنند که حقوق آنها رعایت شده و برخورد مسئولان سازمان با آنها منصفانه است و این احساس موجب رضایت شغلی می گردد.
  • — آثار مثبتی که وجود چنین سیستم پرداختی در پی دارد باعث می شود که به طور کلی، سازمان ر دستیابی به اهداف خود موفق تر باشد.

البته در مواردی نیز ترس از اینکه ارزشیابی مشاغل به ترمیم سیستم پرداخت و نهایتاً کاهش حقوق و دستمزدها منجر گردد، باعث کارشکنی و مقاومت کارکنان شده است.

بدین منظور می توان با کارکنان صحبت کرد و آنها را مطمئن نمود که اولاً، بر اثر ارزشیابی مشاغل، تصمیم گیری درباره میزان حقوق و دستمزدها از این پس، تنها طبق نظر و خواسته مسئولان صورت نگرفته، مبنای صحیح تر و اصولی تری خواهد داشت؛ ثانیاً، ارزشیابی و طبقه بندی صحیح مشاغل و تعیین پرداخت هایی متناسب با واقعیات، موجب می شود نارسایی هایی که در سیستم پرداخت وجود دارد و باعث شکایات و نارضایتی های کارکنان می گردد، از بین برود و ثالثاً، هر گونه ترمیم و تعدیلی در حقوق و دستمزدها موجب کاهش پرداخت های فعلی نمی گردد.

روش های ارزشیابی

ارزش نسبی یک شغل، سهمی است که آن شغل در تحقق اهداف سازمان دارد؛ اما از آنجا که اندازه گیری و تعیین دقیق سهم شغل در موفقیت سازمان به آسانی امکان پذیر نیست، باید شاخص ها و متغیرهای دیگری را یافت که با اندازه گیری آنها بتوان ارزش شغل را معلوم کرد. متغیرهایی که معمولاً برای ارزشیابی شغل انتخاب می شوند، مسئولیت، مهارت، تلاش و شرایط کار هستند.

الف) روش امتیازی

متداول ترین روش ارزشیابی مشاغل، روش امتیازی است. از جمله مزایای این روش، سادگینسبی و سهولت استفاده از آن است.

طریقه عمل در روش امتیازی از این قرار است که نخست، انواع مشاغلی که در سازمان وجود دارند، شناسایی می شوند و سپس از هر گروه، یک شغل به عنوان نمونه، انتخاب و ارزشیابی می شود.

بعد از انتخاب مشاغل کلیدی، عوامل کلیدی در هر شغل شناسایی می شوند. عوامل کلیدی عواملی هستند که از نظر سازمان چنان اهمیتی دارند که حاضر است بابت آنها پول بپردازد. بنابراین، ارزش نسبی یک شغل را عوامل کلیدی آن تعیین می کند.

بعد از تعیین عوامل کلیدی، زیرمجموعه های هر یک از این عوامل، شناسایی و انتخاب می‌گردند.

هر یک از زیرمجموعه ها نیز به درجات مختلف تقسیم شده اند. درجه اول، معرف بهترین عملکرد و به این معنی است که این مسئولیت به بهترین وجه ادا می گردد و درجه چهارم، معرف ضعیف ترین عملکرد و به این معنی است که این مسئولیت، درست ادا نمی شود. طبیعی است که تفکیک هر یک از عوامل کلیدی به زیرمجموعه ها و درجات مختلف، به تعریف دقیق تر شغل و در نتیجه به ارزشیابی بهتر و صحیح تر آن کمک می کند.

مرحله بعدی، مرحله ضریب گذاری یا امتیازبندی عوامل است. در این مرحله برای هر یک از عوامل کلیدی و زیرمجموعه های آن، امتیازی که معرف ارزش نسبی آن است، تعیین می‌گردد. بدیهی است تخصیص امتیاز به هر عامل، بستگی به درجه اهمیت و ارزش آن عامل در آن شغل به خصوص دارد و در نتیجه، ممکن است برای عوامل یکسان در مشاغل مختلف، امتیازات متفاوتی معیین گردد.

 

فایل ورد 27 ص

دانلود دانلود تحقیق مدیریت در حقوق و دستمزد کارمندان